Zapomínání
Všimla jsem si, že jsi doma zapomněla penál a úkol. Může se tě zeptat co se děje?
No já nevím nic neděje. Fakt, nic 🙂
Tak to jsem ráda, že to máš pod kontrolou. Přesto mi přijde, že se ti to teď stává poměrně často. Minulý týden jsi se vracela pro učebnici, pak pro věci na bruslení, předtím jsi nevrátila knížku do knihovny.
Hmm to máš pravdu. Nějak asi zapomínám teď. Já si vždycky myslím, že všechny věci mám připravené. A pak zjistím, že jsem to nechala doma.
Napadá tě, jak to vyřešit?
To nevim... No vlastně mě k tomu napadá, že bych si mohla dát upomínku do mobilu, nebo si udělat nějaký harmonogram na stůl a vždycky si to večer odkontrolovat, jestli mám věci v pořádku. Nebo si udělat nějaké lepící papírky a nalepit si to na dveře a vždy, když budu odcházet z pokoje, tak si to můžu zkontrolovat. No, vlastně když nad tím přemýšlím, tak asi ne. Časem se to odlepí a bude se mi to válet po zemi. Asi nejlepší varianta mi přijde ten mobil nebo zkusit harmonogram.... Mobil taky nebude asi nejlepší řešení, zase budu pořád do něj zbytečně koukat. Harmonogram mi přijde jako dobrá varianta. Nic jiného mě nenapadá.
/Pozn. slovo "nevím" je zcela přirozené v koučinku. Necháváme klienta přemýšlet a vytvoříme mu bezpečný prostor tak, aby si přicházel na svoje řešení, uvědomění/
Fajn, to je dobrý nápad. A jak to konkrétně bude vypadat?
Udělám si týdenní harmonogram na papír. Červeně si zvýrazním ty věci, na které nesmím zapomenout. Vlastně mě k tomu ještě napadá, že mám diář na stole a do toho bych si to mohla taky napsat. A přesto ještě zkusím ten mobil, tam si dám jen nastavení upomínky na trénink a kdy mám angličtinu.
Co potřebuješ k tomu, aby si byla o krok dále?
Potřebuji si k tomu sednou a udělat harmonogram.
Může ti v té situaci pomoci ještě někdo jiný?
Ne, to si musím udělat sama. Možná by si se mi na to pak mohla podívat?
Jasně, ráda.
...po pár dnech ...
Jak se ti daří naplňovat tvoje předsevzetí se zapomínáním věcí?
Daří, protože mám tu plachtu na stole a vždy si to zkontroluji. A ještě ta upomínka v mobilu, že mi cinkne. Ale víš, že zjišťuji, že už si to docela dobře pamatuji?
A čím to je?
Že každý den koukám na ten harmonogram a nějak se mi to do hlavy vsune. Také tím, že se na to víc soustředím.
Co tomu nejvíce pomohlo?
Dávat si na to pozor. A že jsi se mě zeptala.
Co ti za zkušenost ještě dala?
Myslím takový klid.
💡 = UVĚDOMĚNÍ
✔️ že jsem hledala možnosti, jak to vyřešit
✔️ naše povídání mi dodalo chuť to změnit
✔️ a že tě to zajímá 🙂
Také to s dětmi řešíte? A myslíte, že je lepší používat elektronické médium, mobil, tablet nebo klasickou papírovou formu?
Naše dosavadní zkušenost mluví ve prospěch klasického papíru (vyvěšené plachty). Ten dítě dovede k zafixování harmonogramu jednotlivých dnů ale i vůči sobě navzájem. Tzn. rozlišuje, který den má delší, co který den obsahuje a v jakém pořadí. Další výhodou je, podvědomé posuzování vždy celého obrázku, tj. celého týdne nejen konkrétního dne.
Nehledě na možnost barevného odlišení stejných nebo podobných událostí (např. trénink - červená barva, angličtina - zelená barva). Naproti tomu např. mobil, byť sám připomíná v nastaveném čase danou událost, tak neposkytuje na první pohled celkový obrázek každého týdne. Nicméně nakonec si každý volí cestu sám a víme, že každému vyhovuje něco jiného.
V Říčanech dne 24.3.2024